Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου 2011

Οι κανόνες μας


Εκτάκια μου,
ήρθε και ο Σεπτέμβρης, ο τελευταίος που σας βρίσκει να περνάτε χαμογελαστά το κατώφλι του σχολειού μας. Του χρόνου θα είστε σε άλλο σχολείο, σε άλλη βαθμίδα εκπαίδευσης και σε άλλη φάση ζωής. Φέτος λοιπόν, που είστε πια οι αρχηγοί του σχολείου, επιβάλλεται να δίνετε το καλό παράδειγμα και στα μικρότερα παιδιά μας που σας βλέπουν και λίγο σας ζηλεύουν. Παρακάτω, σας έχω μερικούς κανόνες που θα μας βοηθήσουν να γίνουμε –εκτός από καλοί μαθητές- καλοί και ολοκληρωμένοι άνθρωποι.  Μην ξεχνάτε πως δεν είναι εύκολο να είσαι αρχηγός. Οφείλεις να είσαι ευγενής και να δείχνεις σεβασμό, γιατί οι υπόλοιπες πέντε τάξεις σε παρατηρούν και σε μιμούνται, όπως κάναμε κι εμείς με τα περσινά μας εκτάκια.
1. Όταν απαντάμε σε κάποιον ενήλικα, πρέπει να λέμε «Μάλιστα κύρια» ή  «Όχι κύριε». Δεν επιτρέπεται να κουνάμε απλά το κεφάλι ή να δηλώνουμε ναι ή όχι με οποιονδήποτε άλλο τρόπο.
2. Να κοιτάτε τους άλλους στα μάτια. Όταν κάποιος μιλάει, τα μάτια σας να είναι στραμμένα πάνω του. Δεν επιτρέπεται να σηκώνουμε τα χέρι μας για να κάνουμε επιπλέον σχόλια ή ερώτηση πριν ο συμμαθητής μας τελειώσει, γιατί αν σηκώσουμε το χέρι μας, φαίνεται πως μας ενδιαφέρει πιο πολύ τι έχουμε να πούμε εμείς, παρά οι απόψεις του ομιλητή.
3. Αν κερδίσεις ή κάνεις κάτι καλά, μην καυχιέσαι. Αν χάσεις, μη δείξεις θυμό. Αντίθετα, πες κάτι όπως «πραγματικά χάρηκα τον ανταγωνισμό και ανυπομονώ να ξαναπαίξουμε» ή «καλό παιχνίδι» ή μην πεις τίποτα. Το να δείξεις θυμό ή σαρκασμό όπως «δεν έπαιξα τόσο δυνατά. Πάντως δεν είσαι και τόσο καλός», δείχνει αδυναμία.
4. Όταν σε ρωτάνε κάτι σ’ ένα διάλογο, θα πρέπει με τη σειρά σου να κάνεις μία ερώτηση. Αν κάποιος ρωτήσει «πέρασες ένα όμορφο Σαββατοκύριακο;», θα πρέπει ν’ απαντήσεις στην ερώτηση και να ρωτήσεις κάτι κι εσύ. Για παράδειγμα:

Εγώ: Πέρασες καλά το Σαββατοκύριακο;
Εσύ: Ναι κυρία, πέρασα υπέροχα. Η οικογένειά μου κι εγώ πήγαμε για ψώνια. Εσείς; Πώς περάσατε το Σαββατοκύριακο;

Είναι τουλάχιστον ευγενικό να δείχνεις στους άλλους ότι ενδιαφέρεσαι το ίδιο γι’ αυτούς.
5.  Πάντοτε να λες αμέσως ευχαριστώ όταν σου δίνουν κάτι. Δεν υπάρχει καμιά δικαιολογία για κάποιον που δεν δείχνει εκτίμηση.
6. Όταν κάποιος σου προσφέρει κάτι, ποτέ να μην τον προσβάλλεις κάνοντας αρνητικά σχόλια για το δώρο του.
   7. Όταν διαβάζουμε μαζί στην τάξη πρέπει να παρακολουθείς. Αν σου   ζητήσω να συνεχίσεις, πρέπει να ξέρεις που βρισκόμαστε και να ξεκινήσεις να διαβάζεις αμέσως.
8. Να απαντάτε σε όλες τις γραπτές ερωτήσεις με μία ολοκληρωμένη πρόταση. Για παράδειγμα, αν η ερώτηση είναι «Ποια είναι η πρωτεύουσα της Ρωσίας;», θα πρέπει να απαντήσετε «Η πρωτεύουσα της Ρωσίας είναι η Μόσχα». Επίσης, σε συζητήσεις με άλλους, είναι σημαντικό να χρησιμοποιείτε πλήρεις προτάσεις ως ένδειξη σεβασμού. Για παράδειγμα, αν κάποιος σας ρωτήσει «Τι κάνεις;», αντί να απαντήσετε απλώς «Μια χαρά», θα πρέπει να πείτε, «Είμαι μια χαρά, ευχαριστώ. Εσύ πως είσαι;».
9. Κατά καιρούς στη διάρκεια της χρονιάς ανταμείβω τους μαθητές για καλή συμπεριφορά, μαθησιακή απόδοση και άλλες πράξεις που αξίζουν έπαινο. Πάντως, αν κάποιος μαθητής μου ζητήσει ανταμοιβή δεν θα του τη δώσω. Είναι αγένεια να ρωτάς αν θα κερδίσεις κάτι για την καλή σου συμπεριφορά. Θα πρέπει να είσαι καλός και να βάζεις τα δυνατά σου γιατί προσπαθείς να βελτιώσεις τον εαυτό σου και όχι γιατί προσδοκείς ανταμοιβή.
10. Οι εργασίες θα πρέπει να παραδίδονται κάθε μέρα για κάθε μάθημα και από όλους τους μαθητές χωρίς εξαιρέσεις.
11. Όταν αναθέτω εργασία για το σπίτι, δε θα ακούγεται κανένας αναστεναγμός ή παράπονο. Αν ακουστεί αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα διπλή δουλειά για το σπίτι.
12. Όταν μπαίνει άλλος δάσκαλος στην τάξη θα πρέπει να είστε 100 φορές πιο σωστοί απ’ ό,τι είστε μαζί μου.
13. Στην αίθουσά μας πρέπει ν’ ακολουθούμε συγκεκριμένους κανόνες. Θα είμαστε οργανωμένοι, αποδοτικοί και πάντοτε συνεπείς στα καθήκοντά μας. Υπάρχουν οι εξής κανόνες για να το πετύχουμε:
α. Δε θα σηκώνεστε από τη θέση σας χωρίς να πάρετε άδεια.
β. Δε θα μιλάτε εκτός αν:
-Σηκώνετε το χέρι σας και σας δίνω το λόγο
-Σας ρωτάω κι εσείς απαντάτε
-Είναι διάλειμμα
-Σας δώσω εγώ διαφορετική οδηγία (για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια ομαδικών εργασιών)
14. Μπορείτε να φέρνετε μαζί σας μπουκαλάκι με νερό, αλλά θα βρίσκεται στην τσάντα σας και δε θα πίνετε συνέχεια νερό.
15. Να μαθαίνετε γρήγορα τα ονόματα των άλλων δασκάλων και να τους χαιρετάτε λέγοντας: «Καλημέρα κύριε Στέργιο» ή «Καλό μεσημέρι κυρία Φωτεινή».
16. Μην φυλάτε θέσεις στο πούλμαν ή οπουδήποτε. Αν κάποιος θέλει να καθίσει, αφήστε τον. Μην προσπαθείτε να εξαιρέσετε κανέναν. Είμαστε μια οικογένεια και πρέπει να φερόμαστε στους άλλους με σεβασμό και ευγένεια.
17. Αν εγώ ή κάποιος δάσκαλος στο σχολείο μαλώνει κάποιον μαθητή, μην κοιτάτε αυτόν τον μαθητή. Δε θα θέλατε ούτε εσείς να σας κοιτούν όταν βρίσκεστε σε δύσκολη θέση ή όταν σας επιπλήττουν.
18. Αν έχετε ερωτήσεις σχετικά με την εργασία στο σπίτι, μπορείτε να μου τηλεφωνήσετε. Καλό θα ήταν βέβαια, να προσέχουμε στην τάξη όταν εξηγώ τι ζητάω και να κρατάμε τις απαραίτητες σημειώσεις στο τετράδιό μας.  Το μυαλό μας δεν είναι μαγνητόφωνο.
19. Όταν είμαστε σε εκπαιδευτική εκδρομή, δεν μιλάμε καθόλου όταν εισερχόμαστε σε κτίριο. Θα μπούμε στο κτίριο τόσο ήσυχα, που κανείς δεν θα πάρει είδηση ότι είμαστε εκεί. Αυτός ο κανόνας ισχύει για την είσοδό μας σε κτίρια όπου συγκεντρώνονται πολλοί άνθρωποι, είτε πρόκειται για σινεμά, εκκλησία, θέατρο ή οποιοδήποτε άλλο μέρος.
20. Αν κάποιο παιδί στο σχολείο σας ενοχλεί, πρέπει να μου το πείτε. Είμαι η δασκάλα σας και βρίσκομαι εδώ για να σας προσέχω και να σας προστατεύω. Δεν πρόκειται να αφήσω κανέναν στο σχολείο να σας κοροϊδέψει ή να σας κάνει να αισθανθείτε άβολα. Σαν αντάλλαγμα, θα σας ζητήσω να μη χειρίζεστε μόνοι σας την κατάσταση, αλλά ν’ αφήνετε εμένα να τη χειριστώ.
21. Να δέχεστε το γεγονός ότι πρόκειται να κάνετε λάθη. Να μαθαίνετε από αυτά και να προχωράτε μπροστά.
22. Ανεξάρτητα από τις περιστάσεις να είστε πάντοτε ειλικρινείς. Ακόμα κι αν έχετε κάνει λάθος, είναι καλύτερα να το παραδεχτείτε, γιατί θα το σεβαστώ και πολλές φορές θα ξεχάσω το θέμα τιμωρίας λόγω της ειλικρίνειάς σας.


7 σχόλια:

  1. οι κανονες με βοηθησαν να ειμαι πιο ησυχος στην ταξη και να καταλαβω διαφορα πραγματα οπου θα μου χρησιμευσουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κυρία Ελένη ευχαριστό πολύ που μου λίσατε το πρόβλημα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Χακερα με βοηθησαν στα αληθεια.Ευχαριστω οπου νομιζεις οτι ειμαι τελειος αλλα κανεις δεν ειναι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μου αρέσει πως απαντάς, Μιχάλη! Είναι πολύ ωραίος ο τρόπος σου και δεν χωρά περιθώρια για καβγάδες! Μπράβο σου!

      Διαγραφή
  4. Σας ευχαριστω πολυ κυρια αν και εσεις αξιζετε το μπραβο
    γιατι εσεις μας τα μαθατε αυτα.:) :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε μια βδομάδα Μιχάλη μου, θαύματα δεν γίνονται, αν δεν υπάρχουν, όπως φαίνεται, γερές βάσεις από το σπίτι! Και πάλι, μπράβο σου. Χαίρομαι ιδιαίτερα που είσαι μαθητής μου!!! :))

      Διαγραφή

Αφήστε το σχόλιό σας γραμμένο με ελληνικούς χαρακτήρες και θα δημοσιευτεί μετά την έγκριση της διαχειρίστριας. Η επιφύλαξη αυτή κρίνεται απαραίτητη, μιας και το παρόν ιστολόγιο απευθύνεται σε μαθητές δημοτικού.